MCÉén uur rijden van New York City ligt het voor mij totaal onbekende stadje Westport, Connecticut. Dit stadje telt zo’n 26.000 zielen. Niet de allerarmsten overigens. Het is een typisch forenzenstadje. Met een aardig netwerk. Zo gaf Mrs. Kellog ooit ‘FDR’ een hond cadeau voor kerstmis.

Wat voor mij het stadje bijzonder maakt is de Westport Library. De Westport Library heeft de wereld om haar heen zien veranderen:

“When we moved into the existing building 28 years ago, none of us imagined how much the world and the needs of our community would change. More people are using the Westport Library than ever before. Today, people come to the Library to use computers, scanners, printers and wireless network; to search for employment, conduct business and group meetings, attend workshops and performances, and experience art and new technology.”

Dit beeld zal ongetwijfeld ook herkenbaar zijn in ons kleine landje.

De vraag is natuurlijk: hoe ga je ermee om? Wanneer ben je relevant als bieb in een snel veranderende wereld? Hoe kijk je naar de wereld van morgen en welke rol wil je daarin spelen? 

En dat maakt, naast de uitgebreide programmering van deze kleine bieb, de Westport Library meer dan de moeite waard. Ze hebben hier goed over nagedacht en een paar eenvoudige, begrijpelijke en ambitieuze zaken toevertrouwd aan hun strategisch plan 2014-2016. Lees hier mee met het strategisch plan.

Het plan begint met een inleiding die ingaat op hun blik op de wereld en de veranderende positie van de bieb. Ik sla dit even over. Het is zeker de moeite waard om te lezen.

Die visie wordt vertaald in drie ambities:

  1. We help you learn and grow
  2. We build community and social engagement
  3. We make Westport a better place to live

1. We help you learn and grow
Laten we ze even stuk voor stuk doorlopen. Ambitie 1 positioneert de bieb als ‘learning partner’ in het perspectief van leven lang leren (‘because you never stop learning’). Niet zo maar een partner, maar eentje ‘… to help you realize your potential at all stages of life’. Hier spreekt ambitie uit, beste lezer! En ambitie is inspirerend en geeft energie. Laten we alsjeblieft ook in ons land de lat hoog durven leggen. Weg met de gortdroge plichtmatige meerjarenbeleidsplannen met abstracte waarden omhuld door een voorzichtig vleugje governance. Speak out!

2. We build community and social engagement
Verder naar Ambitie 2. Je bieb helpt je in deze complexe wereld de uitdagingen van morgen beter te begrijpen en nodigt je uit om daar een bijdrage aan te leveren. Plaats dat eens in het perspectief van de transities in het sociaal domein, alle majeure vraagstukken waarmee we dagelijks geconfronteerd worden (klimaatverandering, fundamentalisme, geopolitieke ontwikkelingen, tweedeling samenleving, zoektocht naar een nieuwe economie, vergrijzing) en hoe die ons lokaal kunnen raken (mantelzorg, vrijwilligerswerk onder druk, fikse bezuinigingen op basisvoorzieningen, leegstande winkels en kantoren). Hoe de bieb de context kan bieden, kan faciliteren en stimuleren om inzicht in deze vraagstukken te verkrijgen, standpunten in te nemen en ermee aan de slag te gaan. Hoe relevant is dat?

3. We make Westport a better place to live
En dan als klap op de vuurpijl ambitie 3. De bieb als onderdeel van je eigen biotoop, een vliegwiel van de lokale samenleving.

Lees vooral even verder. Hier stelt zich een bieb aan de lezer voor die visie heeft, kleur durft te bekennen, ambitie heeft, commitment toont en inspirerend voor ons kan zijn!

Ons land heeft de ambitie om kenniseconomie te zijn. Alles wijst er op hoe relevant kennis is om mee te kunnen doen in een samenleving. Denk alleen al aan de Lyon Declaration. De achilleshiel van onze kenniseconomie is de valorisatieketen. Anders gezegd: hoewel wij over veel kennis beschikken, zijn we niet kampioen in de route van denken naar doen.

Westport Library komt met een stukje visie en ambitie die de kracht van de bieb gebruikt om van denken naar doen te gaan. Verder is het een bieb die de lat voor haarzelf en de mensen uit haar gemeenschap hoog legt en dit luid en duidelijk weet te verwoorden.

Voor een scherpe positionering is het relevant om onderscheidend, authentiek en relevant te zijn. Ik maak een diepe buiging voor Westport Library in de hoop dat wij in ons land Westport ruimschoots zullen overtreffen.

Just do it!